financetrends.gr

Kατά πληροφορίες ήδη εκδόθηκαν από την ΕΑΔΗΣΥ δύο αρνητικές αποφάσεις για ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο. Οι εκτιμήσεις για τις επόμενες αποφάσεις και τα επόμενα βήματα

Πέννυ Κούτρα
p.koutra@euro2day.gr

Την απόρριψη τουλάχιστον δύο προδικαστικών προσφυγών που κατέθεσε η συμμαχία των εταιρειών 6ης τάξης (ΕΚΤΕΡ- Δομική Κρήτης-ΕΡΕΤΒΟ- ΤΕ.ΝΑ) για τους διαγωνισμούς έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία φέρεται να αποφάσισε Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.

Κατά πληροφορίες ήδη έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση για προσφυγές που αφορούν ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο, οι οποίες συζητήθηκαν στο διάστημα 27-30 Ιανουαρίου 2025.

Η κοινοπραξία είχε επιτύχει νωρίτερα την επιβολή αναστολής των διαδικασιών για την υπογραφή των έργων στη Θεσσαλία μέχρι την έκδοση απόφασης επί των προδικαστικών προσφυγών, ωστόσο οι παραπάνω πληροφορίες προοιωνίζονται την έκβαση και των υπόλοιπων προσφυγών, καθώς και οι οκτώ προσφυγές για τους αντίστοιχους διαγωνισμούς αθροιστικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ, διέπονταν από το ίδιο σκεπτικό.

Υπενθυμίζεται πως η κύρια αντίθεση της κοινοπραξίας αφορά τον τρόπο δημοπράτησης των έργων, δηλαδή με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης μεταξύ κλειστού αριθμού υποψηφίων, ήτοι τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ, Metlen, που διαθέτουν πτυχίο 7ης τάξης.

Παρά το γεγονός του ότι η αναθέτουσα αρχή των έργων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει δικαιολογήσει την επιλογή αυτή (η οποία εξάλλου βασίστηκε και σε σχετική νομοθεσία (άρθρο 32 παρ.2 περ.γ΄ του ν. 4412/2016 και άρθρο 32Α του ν. 4412/2016), λόγω κατεπείγουσας ανάγκης, εν τούτοις η κοινοπραξία αποφάσισε να αξιοποιήσει το δικαίωμα των προσφυγών και για τους οκτώ διαγωνισμούς που αφορούν σε αντίστοιχα έργα αποκατάστασης σιδηροδρομικών και οδικών υποδομών στη Θεσσαλία και τη Φθιώτιδα.

Υπό τις παραπάνω συνθήκες, η κοινοπραξία των εταιρειών 6ης τάξης δεν έχει αποσαφηνίσει το ενδεχόμενο κλιμάκωσης των νομικών της πρωτοβουλιών, όπως για παράδειγμα η προσφυγή στο ΣτΕ, ωστόσο η πίεση του «κατεπείγοντος» για τα απαραίτητα έργα αποκατάστασης στην περιοχή ενδεχομένως να κάμψει τις αντιρρήσεις τους.

Σημειώνεται δε ότι η χρηματοδότηση των έργων 1,35 δισ. ευρώ, καλύπτεται κατά 600 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, που λήγει ως πρόγραμμα στα μέσα του 2026, οπότε ασκείται επιπλέον πίεση για την ολοκλήρωση των αναθέσεων.

Ποιος αναλαμβάνει και τι
Υπενθυμίζεται πως οι ανάδοχοι των εν λόγω έργων είναι οι μεγάλοι του κλάδου. Ειδικότερα, η ΤΕΡΝΑ, 100% θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, επικράτησε δίνοντας την καλύτερη προσφορά σε 2 οδικά έργα. Πρόκειται για το οδικό έργο για την αποκατάσταση δρόμων στους δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267,5 εκατ. ευρώ, για το οποίο προσέφερε ποσοστό έκπτωσης 5,00%, που αντιστοιχεί σε 204.939.516,13 ευρώ.

Το δεύτερο αφορά αποκατάσταση υποδομών στους δήμους: Ζαγοράς-Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278,2 εκατ. ευρώ, για το οποίο έδωσε έκπτωση 5%, δηλαδή στα 213.137.096,77 ευρώ.

Στην ΑΚΤΩΡ (όμιλος Aktor) ανατέθηκαν δύο έργα που αφορούν οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές. Ειδικότερα, ορίστηκε ανάδοχος στα έργα αποκατάστασης των υποδομών των δήμων Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, προϋπολογισμού 184 εκατ. ευρώ, προσφέροντας ποσοστό έκπτωσης 4,80%, που αντιστοιχεί στα 141.264.516,13 ευρώ, αλλά και στο έργο που αφορά την «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου», προϋπολογισμού 181,66 εκατ. ευρώ, για το οποίο προσέφερε ποσοστό έκπτωσης 4,00%, που αντιστοιχεί στο ποσό των 140.640.000,00 ευρώ.

Δύο έργα ανέλαβε επίσης και ο όμιλος ΑΒΑΞ. Πρόκειται για το οδικό αποκατάστασης υποδομών Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ για το οποίο προσέφερε ποσοστό έκπτωσης 4,90 %, που αντιστοιχεί στο ποσό 130.379.032,25 ευρώ.

Το δεύτερο, σιδηροδρομικό αυτή τη φορά, αφορά την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας, προϋπολογισμού 57,66 εκατ. ευρώ, για το οποίο έδωσε έκπτωση 4,10%, που αντιστοιχεί στο ποσό των 44.593.500,00 ευρώ.

Επίσης, η ΜΕΤΚΑ του ομίλου METLEN αναλαμβάνει την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, έργο με προϋπολογισμό 173,6 εκατ. ευρώ. Προσέφερε έκπτωση 4,00%, που τοποθετεί το έργο στα 134.400.000,00 ευρώ.

Eπίσης η εταιρεία επικράτησε στο έργο αποκατάστασης της διπλή σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα.

Πηγή: euro2day.gr