
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Αγεφύρωτο παραμένει το χάσμα ανάμεσα σε Hellenic Train και ΟΣΕ. Παρότι οι δύο πλευρές το τελευταίο διάστημα έχουν κάνει προσπάθειες να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι προκειμένου να ξεπεραστούν παθογένειες του παρελθόντος και να βρεθούν λύσεις, οι οποίες θα οδηγήσουν εν τέλει στην πολυπόθητη εξυγίανση του ελληνικού σιδηρόδρομου. Εξετάζοντας, ωστόσο, τα πράγματα πιο προσεκτικά, οι σχέσεις ανάμεσα στους δύο οργανισμούς, βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο, ακροβατώντας σε τεντωμένο σχοινί. Το βουνό των προβλημάτων στον σιδηρόδρομο, που έφερε στο φως με τον πλέον τραγικό τρόπο, το δυστύχημα στα Τέμπη, εξακολουθεί να είναι τεράστιο σχεδόν δύο χρόνια μετά.
Τα πολυάριθμα παρ΄ ολίγον ατυχήματα, που έχουν αποτραπεί την τελευταία στιγμή, συνεχίζουν να πυροδοτούν ένταση και προκαλούν ανησυχία, την ίδια στιγμή που το κουβάρι των ευθυνών παραμένει μπλεγμένο.
Το νέο περιστατικό
Πριν μερικές μέρες, στη δημοσιότητα ήρθε ένα ακόμη περιστατικό κατά το οποίο αποφεύχθηκε στο παρά πέντε η σύγκρουση στην περιοχή του Κορινού της Πιερίας ανάμεσα σε ένα συρμό του Προαστιακού και σε μια αμαξοστοιχία Intercity, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Όπως ανέφεραν οι μηχανοδηγοί, το φωτόσημο ήταν πράσινο, παρά το γεγονός ότι η γραμμή ήταν κατειλημμένη από άλλο τρένο που είχε υποστεί βλάβη. Το ατύχημα απετράπη χάρη στην άμεση αντίδραση των μηχανοδηγών, οι οποίοι, συνειδητοποιώντας την ασυνέπεια στη λειτουργία του συστήματος ασφαλείας, συνεννοήθηκαν τηλεφωνικά για να διαχειριστούν την κατάσταση. Το περιστατικό αυτό, που θυμίζει προηγούμενες σοβαρές αστοχίες, αναδεικνύει ξανά τα κρίσιμα προβλήματα στις υποδομές και τα συστήματα ασφαλείας, επιτείνοντας την αγωνία για την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Μάλιστα, η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), ήρθε να ρίξει λάδι στη φωτιά, αποκαλύπτοντας ότι παρόμοιο περιστατικό είχε σημειωθεί πριν από έναν χρόνο στο ίδιο ακριβώς σημείο. Από την πλευρά του, ο ΟΣΕ, που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, δήλωσε επίσημα ότι και τα δύο περιστατικά βρίσκονται υπό διερεύνηση.
Ανεπίσημες πηγές αναφέρουν ότι το σύστημα ασφαλείας, ιδίως κατά την περασμένη εβδομάδα, λειτουργούσε κανονικά χωρίς να παρουσιάζει προβλήματα. Εάν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο. Τις ανάλογες διαδικασίες διερεύνησης των περιστατικών έχει ξεκινήσει και η Hellenic Train, η οποία στέκεται στο πλευρό των μηχανοδηγών.
Τα βαρίδια του παρελθόντος
Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να τοποθετηθεί και η διαφωνία του ΟΣΕ με την Hellenic Train με τον πρώτο να διεκδικεί από την Hellenic Train ποσό της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ από απλήρωτα τέλη για τη χρήση του δικτύου ενώ ταυτόχρονα, βρίσκεται στα σκαριά η διαιτησία μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ (η οποία θα απορροφηθεί από τον ΟΣΕ) και Hellenic Train για ποσά δεκάδων εκατομμυρίων. Την ίδια στιγμή, οι απαιτήσεις αποζημίωσης για τα Τέμπη ρίχνουν βαριά σκιά στο όλο εγχείρημα για την εξυγίανση του ελληνικού σιδηρόδρομου.
Θυμίζουμε ότι στα μέσα της εβδομάδας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε το σχέδιο νόμου για τον νέο ΟΣΕ, ο οποίος θα μετονομαστεί σε Σιδηρόδρομοι Ελλάδος. Το νομοσχέδιο, το οποίο βγήκε σε δημόσια διαβούλευση, ακολουθεί την εξαγγελία που είχε γίνει πριν μερικούς μήνες, βάζοντας μπροστά την ενοποίηση του οργανισμού με τις θυγατρικές του, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ με χρονικό ορίζοντα μέχρι το τέλος του 2025. Στόχος είναι η απλοποίηση της γραφειοκρατίας και η αποτελεσματική επικοινωνία ανάμεσα στις διαφορετικές λειτουργίες του σιδηροδρομικού συστήματος, αποφεύγοντας τα κενά ή τις υπερκαλύψεις αρμοδιοτήτων.
Πηγή: capital.gr