financetrends.gr

Ο Άντρεα Τορέτι, συντονιστής του ευρωπαϊκού και παγκόσμιου παρατηρητηρίου ξηρασίας της Υπηρεσίας Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών Copernicus, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα ελληνικά νησιά. Η λειψυδρία είναι προ των πυλών προειδοποιούν οι ειδικοί, στο μέσον της τουριστικής περιόδου. «Πρέπει να αποφύγουμε να βρεθούμε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Για αυτό πρέπει να εξετάσουμε την πρόληψη και να είμαστε σε ετοιμότητα.» Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο, η μεγαλύτερη δεξαμενή στη Νάξο έχει στερέψει. Το θαλασσινό νερό έχει εισχωρήσει σε άδεια αρδευτικά πηγάδια, βλάπτοντας την πολύτιμη καλλιέργεια πατάτας του νησιού. Λίγο Νοτιότερα, στην Κάρπαθο, οι αρχές έχουν επιβάλει περιορισμούς στη γέμιση των πισινών, ενώ στο βόρειο Αιγαίο στη Θάσο, οι αρχές επιδιώκουν μέσω της αφαλάτωσης να κάνουν το θαλασσινό νερό πόσιμο.

Η έλλειψη νερού είναι έντονη στη Νάξο, ένα ορεινό νησί 20.000 κατοίκων σε ένα από τα πιο δημοφιλή και ξηρά μέρη του Αιγαίου. Οι δύο δεξαμενές του νησιού περιέχουν 220.000 κυβικά μέτρα (7,7 εκατομμύρια κυβικά πόδια) νερού, το ένα τρίτο της περσινής στάθμης και το ισοδύναμο μερικών δεκάδων ολυμπιακών πισινών.

«Υπήρξε έντονη έλλειψη βροχοπτώσεων σε όλη τη Μεσόγειο και, ιδιαίτερα στη Νάξο, οι επιφανειακές δεξαμενές μας είναι άδειες», δηλώνει ο δήμαρχος του νησιού, Δημήτρης Λιανός. Οι αρχές έχουν ήδη εξασφαλίσει τρεις φορητές μονάδες αφαλάτωσης που θα επεξεργάζονται το θαλασσινό νερό, ώστε να γίνει κατάλληλο για πόση και για να καλύψει τις ανάγκες σε σπίτια, ξενοδοχεία και πισίνες. Ωστόσο, οι αγρότες οφείλουν να βασιστούν μόνο στα πηγάδια που φαίνεται να έχουν ήδη μολυνθεί από τους υδροφόρους ορίζοντες με θαλασσινό νερό, εφόσον τα πηγάδια είναι αρκετά άδεια ώστε να εισχωρήσει το αλμυρό νερό.

Ο Στέλιος Βαθρακοκοίλης, που καλλιεργεί τις περίφημες πατάτες της Νάξου, γνωστές για τη βουτυράτη γεύση τους, οι οποίες τυγχάνουν προστασίας από ΕΕ, θα δει τις αποδόσεις του να μειώνονται περισσότερο από το μισό φέτος, λόγω του αλμυρού νερού άρδευσης : «Είναι μια μεγάλη απογοήτευση γιατί εμείς οι άνθρωποι δεν καταφέραμε να προβλέψουμε ότι η κλιματική αλλαγή θα χτυπούσε και τις δικές μας πόρτες», σημείωσε.

Όλο τον χειμώνα, δεν έχει βρέξει σχεδόν καθόλου στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας, την ώρα που τα νησιά ετοιμάζονται να φιλοξενήσουν αριθμό ρεκόρ τουριστών. Σύμφωνα με το Reuters, εκατομμύρια τουρίστες επισκέπτονται την Ελλάδα κάθε χρόνο, ωστόσο οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως οι διαρκείς υψηλές θερμοκρασίες, οι ακανόνιστες βροχοπτώσεις και οι πυρκαγιές, απειλούν το μέλλον της κινητήριας δύναμης της χώρας.

Μετά τον θερμότερο χειμώνα που έχει καταγραφεί ποτέ, οι πυρκαγιές ξεκίνησαν ασυνήθιστα νωρίς, ορισμένες σε περιοχές όπου κανονικά θα υπήρχε χιόνι. Οι περιβαλλοντολόγοι φοβούνται ότι τα χειρότερα δεν έχουν έρθει ακόμα. Ο Άντρεα Τορέτι επεσήμανε ότι όταν οι επιπτώσεις της ξηρασίας γίνουν ορατές, φαίνεται να είναι αργά για να αναλάβουμε δράση. Εκτός από τη Νάξο η λειψυδρία πλήττει και το νησί της Λέρου, για το οποίο, κατόπιν αιτήματος του δήμου Λέρου και στο πλαίσιο της κοινωνικής προσφοράς των Ενόπλων Δυνάμεων, το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέσει υδροφόρα πλοία για την υδροδότηση του νησιού.

Η Ισπανία και η Ιταλία, και άλλες χώρες της Μεσογείου αναζητούν τρόπους για να ενισχύσουν τα αποθέματα νερού τους καταφεύγοντας στην αφαλάτωση, όμως οι προμηθευτές δήλωσαν ότι οι μονάδες παρέμειναν ανεπαρκείς λόγω της ραγδαίας αύξησης της ζήτησης.

Ας σημειωθεί ότι ακόμη και στη Θάσο, νησί πράσινο σε σχέση με τη βραχώδη Νάξο, οι αρμόδιοι προγραμματίζουν αγορά ανάλογης μονάδας για μελλοντική χρήση.

Ο κατασκευαστής Sychem με έδρα την Ελλάδα αδυνατεί να ανταποκριθεί πλήρως στη ζήτηση, λόγω έλλειψης βασικών εξαρτημάτων και μεγαλύτερων χρόνων κατασκευής, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Αλέξανδρος Υφαντής. Και καταλήγει με τη διαβεβαίωση ότι οι νέες μονάδες θα είναι διαθέσιμες μετά τον Σεπτέμβριο, επισημαίνοντας «Δεδομένου ότι το πρόβλημα είναι παντού, ο όποιος προσωρινός εξοπλισμός έχει ήδη μισθωθεί.»

Ας σημειωθεί επίσης ότι, μέσω του Ταμείου Απανθρακοποίησης, η ελληνική πολιτεία αναζητά πόρους για ταχύτερη πράσινη μετάβαση στα νησιά, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά ζητήματα κλιματικής κρίσης, όπως είναι η λειψυδρία.