
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Μια σαφέστερη εικόνα για τις τάσεις που κυριάρχησαν στα προγράμματα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας έδωσαν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών (Pricescope), απαντώντας παράλληλα στο καυτό για τους καταναλωτές ερώτημα ποιος ήταν ο φθηνότερος πάροχος για το 2023. Επισημαίνεται ότι η ανάλυση μπορεί να πηγαίνει ένα χρόνο πίσω (μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023), ωστόσο αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, για λόγους ανταγωνισμού, δεν δημοσιοποιούν νωρίτερα πληροφορίες που σχετίζονται με τη λειτουργία τους. Αυτό δεν αποτελεί εξαίρεση για τη χώρα μας, αλλά ισχύει για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα καταχωρημένα στοιχεία των τηλεπικοινωνιακών παρόχων στο Παρατηρητήριο Τιμών (Pricescope) για το τέλος του 2023, τα οποία αναλύθηκαν από την ΕΕΤΤ, οι εταιρείες Nova, ΟΤΕ-Cosmote και Vodafone διέθεταν συνολικά περίπου 1.200 εμπορικά προϊόντα και προγράμματα στην ελληνική αγορά. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει μείωση 9% σε σχέση με το 2022, υποδηλώνοντας μια στρατηγική εξορθολογισμού της προσφοράς.
Τα συγκεκριμένα προϊόντα περιλάμβαναν έναν εντυπωσιακό αριθμό περίπου 90.000 πιθανών και δυναμικά παραγόμενων συνδυασμών. Οι συνδυασμοί αυτοί αποτελούν προϊοντικές λύσεις που περιλαμβάνουν βασικά προϊόντα, πρόσθετες υπηρεσίες και ποικίλες προσφορές, σχεδιασμένες να καλύψουν διαφορετικές ανάγκες και προφίλ πελατών. Η ανάλυση των δεδομένων αναδεικνύει την πολυπλοκότητα και τον ανταγωνισμό της αγοράς, με τους βασικούς παρόχους να επικεντρώνονται στη διαφοροποίηση προκειμένου να προσελκύσουν και να διατηρήσουν πελάτες.
Τα προγράμματα
Τα κυριότερα συμπεράσματα που προέκυψαν από τα καταχωρηθέντα στοιχεία στο Pricescope, είναι τα εξής:
• Το 97% των προγραμμάτων συμβολαίου κινητής τηλεφωνίας που προσφέρουν τουλάχιστον υπηρεσία φωνής παρείχε απεριόριστα λεπτά ομιλίας προς όλους, παρουσιάζοντας αύξηση 13% σε σχέση με το 2022.
• Το 23% των προγραμμάτων συμβολαίου κινητής τηλεφωνίας που προσφέρουν υπηρεσίες φωνής και δεδομένων παρείχε απεριόριστα δεδομένα, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 11% σε σχέση με το 2022.
• Το 48% των προγραμμάτων σταθερής τηλεφωνίας που προσφέρουν τουλάχιστον υπηρεσία φωνής, παρείχε απεριόριστα λεπτά ομιλίας προς κινητά, παρουσιάζοντας αύξηση 66% σε σχέση με το 2022.
Να σημειωθεί ότι η Vodafone υπερείχε έναντι των άλλων εταιρειών αναφορικά με τον συνολικό αριθμό των διατιθέμενων προγραμμάτων και ακολουθούν η Cosmote και ο OTE. Συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, ο αριθμός των προγραμμάτων των εταιρειών αυτών δεν παρουσίασε αξιοσημείωτη μεταβολή, ενώ η Nova σχεδόν διπλασίασε τον αριθμό των προγραμμάτων της λόγω και της συγχώνευσής της με τη Wind Hellas.
Ποιος πάροχος πρόσφερε τη χαμηλότερη τιμή
Σε ό,τι αφορά το ερώτημα για τον φθηνότερο πάροχο, η απάντηση ποικίλλει ανάλογα με το πρόγραμμα και τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Στον τομέα της σταθερής τηλεφωνίας, η Vodafone αναδείχθηκε ως ο πάροχος με τη χαμηλότερη τιμή στο καλάθι υπηρεσιών σταθερής double play με ταχύτητα 24 Mbps, προσφέροντας το πρόγραμμα στα 23 ευρώ.
Από την άλλη, η Nova κατέκτησε την πρωτοκαθεδρία στα υπόλοιπα καλάθια υπηρεσιών double play. Ειδικότερα, προσέφερε προγράμματα στα 22 ευρώ για ταχύτητες 50 Mbps, στα 23 ευρώ για ταχύτητες 100 Mbps και 200 Mbps, ενώ κατάφερε να εκθρονίσει τον ΟΤΕ από τη θέση του φθηνότερου παρόχου για ταχύτητες 1000 Mbps, μειώνοντας το κόστος στα 30 ευρώ. Σημειώνεται ότι, όλα τα προγράμματα που συμμετέχουν στις λύσεις προσφέρουν απεριόριστα λεπτά προς σταθερά και πολύ περισσότερα των 30 λεπτών ή ακόμη και απεριόριστα λεπτά προς κινητά.
Στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας, η Vodafone ξεχώρισε ως ο οικονομικότερος πάροχος στο καλάθι υπηρεσιών 1 GB με τουλάχιστον 30 κλήσεις, προσφέροντας την υπηρεσία στα 9 ευρώ. Για το καλάθι των 5 GB με τουλάχιστον 30 κλήσεις, η Nova προσέφερε την πιο ανταγωνιστική τιμή, στα 12 ευρώ. Αντίστοιχα, η Cosmote αναδείχθηκε ως ο φθηνότερος πάροχος στο καλάθι των 20 GB με τουλάχιστον 300 κλήσεις, με κόστος 26 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι λύσεις αυτές περιλαμβάνουν και προγράμματα καρτοκινητής τηλεφωνίας, γεγονός που ενισχύει τη δυνατότητα επιλογής ανάλογα με τις ανάγκες και τον προϋπολογισμό των καταναλωτών.
Πηγή: capital.gr