financetrends.gr

του Γιώργου Λαμπίρη

Πτωτική ήταν η πορεία του τζίρου στη διάρκεια του 2024 για την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, με βάση στοιχεία της εταιρείας μέτρησης της αγοράς GfK. Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις μειώθηκαν πέρυσι κατά 3,7%, από 3,04 δισεκατομμύρια ευρώ του 2023 σε 2,93 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε ό,τι αφορά τα τεμάχια που πουλήθηκαν, ήταν οριακά μειωμένα κατά 0,4%, από 18,88 εκατομμύρια συσκευές το 2023 στις 18,80 εκατομμύρια συσκευές το 2024.

Τη μεγαλύτερη πτώση, όπως ήταν αναμενόμενο, εμφάνισε η κατηγορία του κλιματισμού, της οποίας οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 25,5% από 384,18 εκατομμύρια ευρώ σε 286 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το 2023 βρισκόταν σε εξέλιξη το πρόγραμμα “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή” του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για την αντικατάσταση των παλαιών ενεργοβόρων συσκευών με καινούργιες, ενεργειακά αποδοτικές και αφορούσε τα κλιματιστικά, τους ψυγειοκαταψύκτες και τα ψυγεία. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις κλιματιστικών σε τεμάχια, από 899.481 συσκευές που πουλήθηκαν στο διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου του 2023, την ίδια περίοδο του 2024 διατέθηκαν 759.446, μειωμένες κατά 15,6%.

Από τη λήξη του ίδιου προγράμματος επηρεάστηκαν και οι μεγάλες οικιακές συσκευές, στις οποίες περιλαμβάνονται τα ψυγεία και οι ψυγειοκαταψύκτες. Τα στοιχεία της GfK δείχνουν ότι ο τζίρος τους συρρικνώθηκε κατά 15,8% το 2024, στα 602,85 εκατομμύρια ευρώ από 715,8 εκατομμύρια ευρώ τη χρονιά που προηγήθηκε. Σε ό,τι αφορά τα πωλούμενα τεμάχια της συγκεκριμένης κατηγορίας, από 1,65 εκατομμύρια συσκευές το 2023, πέρυσι πουλήθηκαν 1,5 εκατομμύρια, με το ποσοστό μείωσης να είναι 8,8%.

Αναφορικά με τα προϊόντα τηλεπικοινωνίας, που αποτελεί την κατηγορία με τη μεγαλύτερη εισφορά στον τζίρο της αγοράς, οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 5,8%, από 901,5 εκατομμύρια ευρώ στα 954,3 εκατομμύρια ευρώ και σε τεμάχια από 2,93 εκατομμύρια που διατέθηκαν το 2023, την περσινή χρονιά αγοράστηκαν περίπου 3 εκατομμύρια τεμάχια, με το ποσοστό αύξησης να είναι 2,4%.

Η κατηγορία με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο ήταν αυτή των αθλητικών ηλεκτρικών συσκευών (π.χ. smartwatches), με τον τζίρο από 6,65 εκατομμύρια ευρώ το 2023, να ανέρχεται σε 8,33 εκατομμύρια ευρώ την περασμένη χρονιά (+25,2%). Σε τεμάχια τα εν λόγω αγαθά από 16,72 χιλιάδες το 2023, πουλήθηκαν 21,87 χιλιάδες (+30,8%) το 2024. Οι μικρές οικιακές συσκευές κατέγραψαν τη δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο πωλήσεων από όλες τις κατηγορίες, από 255,57 εκατομμύρια ευρώ στα 277,24, ήτοι 8,5%, και ακολούθησαν οι φωτογραφικές μηχανές και τα συναφή προϊόντα με αύξηση πωλήσεων 8,2% από 21,59 εκατομμύρια σε 23,36 εκατομμύρια ευρώ την περσινή χρονιά. Εξετάζοντας την κινητικότητα σε τεμάχια, το 2023 πουλήθηκαν 3,37 εκατομμύρια μονάδες μικρών οικιακών συσκευών και το 2024 3,7 εκατομμύρια μονάδες (+3,7%). Ως προς τα τεμάχια φωτογραφικών προϊόντων που διατέθηκαν, το 2023 ήταν 54,64 χιλιάδες και το 2024 57,60 χιλιάδες.

Σε ό,τι αφορά επιμέρους υποκατηγορίες τη μεγαλύτερη ποσοστιαία ανάπτυξη σε τζίρο εμφάνισαν οι ηλεκτρικές βούρτσες μαλλιών με 54,7%, εισφέροντας στις συνολικές πωλήσεις 14,76 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι, από 9,54 εκατομμύρια ευρώ το 2023. Πουλήθηκαν 163.556 τέτοιες συσκευές το 2024 από 149.811 το 2023 (+9,2%). Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι οι ηλεκτρικές βούρτσες μαλλιών ήταν και η κατηγορία με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση μέσης τιμής από 64 ευρώ το 2023 στα 90 ευρώ το 2024.

Μείωση τιμών σε κλιματιστικά, πλυντήρια ρούχων και πιάτων
Πτωτική ήταν η μέση τιμή πώλησης για κλιματιστικά το 2024 κατά 8%, από τα 711 ευρώ στα 654 ευρώ. Μείωση της μέσης τιμής πώλησης παρουσίασαν και τα πλυντήρια ρούχων, από 476 ευρώ το 2023 σε 466 ευρώ το 2024 (-2,3%). Τα πλυντήρια πιάτων κινήθηκαν και αυτά πτωτικά ως προς τη μέση τιμή πώλησης, από τα 505 στα 493 ευρώ (-2,4%) και τα ψυγεία από 623 ευρώ στα 542 ευρώ (-14,3%).

Πηγή: capital.gr