
Ο Όμιλος Η&Μ επιδιώκει βιωσιμότητα και κυκλικότητα των προϊόντων, στοχεύοντας στην κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2040, παγκοσμίως. Επιδιώκει να πετύχει με μια σειρά από δράσεις μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 56%, ώστε μέχρι το 2040 να αγγίξει τις μηδενικές εκπομπές. Συγχρόνως επιλέγει για την παραγωγή υλικά προερχόμενα από βιώσιμες διαδικασίες.
«Η μετακίνησή μας προς πιο βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις για τα υλικά μας παίζει καθοριστικό ρόλο στη μείωση των απόλυτων εκπομπών μας κατά 56% έως το 2030 και στην επίτευξη καθαρού μηδενισμού έως το 2024», σημειώνει η Cecilia Strömblad-Brännsten, Head of Resource Use andCircularity H&M Group, σε εκδήλωση στα κεντρικά γραφεία του ομίλου στη Στοκχόλμη. «Πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές μας, να χρησιμοποιήσουμε πιο βιώσιμα υλικά και να κάνουμε την κυκλικότητα κανόνα», διευκρινίζοντας ότι προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος αναγκαία είναι, μεταξύ άλλων, η ενδυνάμωση καινοτομικών επιλογών και η υιοθέτηση λύσεων τεχνητής νοημοσύνης.
Σύμφωνα με στελέχη του Ομίλου H&M, η αύξηση του πληθυσμού, προκαλεί την αύξηση του όγκου των ρούχων που πωλούνται σε όλο τον κόσμο, έως και τον τριπλασιασμό του μέχρι το 2050, γεγονός που απαιτεί σημαντικούς πόρους, προκειμένου οι μεγάλες αλυσίδες να ανταποκριθούν στη ζήτηση με βιώσιμες πολιτικές. Εκτιμούν δε ότι η κυκλικότητα αποτελεί το κλειδί. Η επιλογή υλικών και μεθόδων για την παραγωγή ενδυμάτων που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν μάλλον αποτελεί μονόδρομο. Κατά συνέπεια ο Όμιλος H&M αυξάνει την ποσότητα ανακυκλωμένων υλικών για τα παραγόμενα προϊόντα του, ενώ παράλληλα συλλέγει υφάσματα στο τέλος της ζωής τους εξασφαλίζοντας νέα προς ανακύκλωση υλικά.
Ο Όμιλος H&M, επιδιώκοντας να βελτιώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και να ευαισθητοποιήσει για τη βιώσιμη μόδα, τους καταναλωτές διεθνώς παρέχει ένα σύνολο υπηρεσιών (Rental, Repair & Remake, Garment Collect, Pre-Loved κ.ά). Σύμφωνα με όσα ανέφερε η Sofia Mahlen, project lead Circular Business Models. Ας σημειωθεί ότι ο όμιλος είναι ο βασικός μέτοχος της διαδικτυακής πλατφόρμας Sellpy, η οποία λειτουργεί σε 24 αγορές, με αντικείμενο την αγορά και πώληση μεταχειρισμένων ειδών. «Είμαστε ικανοποιημένοι που μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας μια πλατφόρμα η οποία δίνει τη δυνατότητα να αγοράζουν και να πωλούν ρούχα, επεκτείνοντας έτσι τη διάρκεια ζωής τους» τόνισε. Διατίθεται επίσης και η υπηρεσία Pre-Loved, η οποία εξειδικεύεται στην πώληση μεταχειρισμένων γυναικείων και παιδικών ενδυμάτων και αξεσουάρ. Σύμφωνα με την κ. Mahlen, η αγορά μεταχειρισμένων ρούχων αυξάνεται τρεις φορές πιο γρήγορα από την παραδοσιακή, ενώ εκτιμάται ότι θα καταλαμβάνει μερίδιο 15-20% του συνολικού κλάδου ένδυσης το 2030. Το 62% των Millennials και Gen Z θα επιλέγονται σε σχέση με τα νέα, λόγω της χαμηλότερης τιμής αλλά και του μοναδικού στυλ.
Ανάπτυξη και «πράσινες» επενδύσεις
Ο Όμιλος H&M ταυτόχρονα επενδύει σε «πράσινες» επιλογές, ώστε να καταφέρει να προμηθεύεται 100% ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας για τα καταστήματα, τα γραφεία και τα κέντρα διανομής έως το 2030. Έτσι στηρίζει οικονομικά τα εργοστάσια προμηθευτών του ώστε να στρέφονται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, επιχειρεί την ανάπτυξη ηλιακών πάρκων, χρησιμοποιεί φωτοβολταϊκά, υπογράφει συμβάσεις συνεργασίας με εταιρείες ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στηρίζει τη δημιουργία αιολικού πάρκου στο Μπαγκλαντές κ.ά.
Στα περίπου 2,1 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες, το 2023, ανήλθε η συνολική δαπάνη του Ομίλου για ανακυκλωμένα υλικά και υλικά βιώσιμης προέλευσης, καθώς και για απανθρακοποίηση (π.χ. επενδύσεις ενεργειακής απόδοσης στα καταστήματα του ομίλου και υποστήριξη των προμηθευτών του για σταδιακή κατάργηση του άνθρακα).
Σημειώνεται ακόμη ότι αντίστοιχες πρωτοβουλίες λαμβάνονται και για τον περιορισμό της χρήσης νερού, εφόσον η βιομηχανία της μόδας είναι ένας από τους μεγαλύτερους καταναλωτές, από την παραγωγή πρώτων υλών μέχρι το πλύσιμο και τη βαφή υφασμάτων.
Ο Όμιλος επενδύει παράλληλα, έχοντας ως επίκεντρο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, στην omnichannel προσέγγιση αγορών, με διασύνδεση φυσικών καταστημάτων και e-shop, προσφέροντας μεταξύ άλλων δυνατότητες εικονικής αναζήτησης προϊόντων, δυνατότητα αναζήτησης μέσω σκαναρίσματος, αναζήτηση διαθεσιμότητας στο κατάστημα, δυνατότητα αγοράς από το e-shop και παράδοσης στο κατάστημα. Υιοθετούνται επίσης και νέες τεχνολογίες, όπως οι «έξυπνοι» καθρέφτες αναγνωρίζουν τα ρούχα που φέρνουν στα δοκιμαστήρια οι πελάτες, ώστε να τους κάνουν εξατομικευμένες στυλιστικές προτάσεις, ενώ οι έξυπνες συσκευές βοηθούν τους υπαλλήλους να έχουν πλήρη εποπτεία των προϊόντων στο κατάστημα αλλά και στην αποθήκη.
Όσο για την ελληνική αγορά, η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας του brand παραμένει στο επίκεντρο της στρατηγικής του σουηδικού ομίλου. Έτσι, εντός του έτους αναμένεται η τοποθέτηση του σήματος Arket με φυσικό κατάστημα στην Ελλάδα, το τρίτο σήμα ένδυσης που θα εισαγάγει στην ελληνική αγορά μετά το ομώνυμο της H&M και το σήμα Cos που έχει φυσικό κατάστημα στο GoldenHall. Σημειώνεται επιπλέον ότι η εταιρεία επενδύει στην omnichannel προσέγγιση αγορών, με διασύνδεση φυσικών καταστημάτων και e-shop, αλλά συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι ανακαινίσεις και οι επεκτάσεις καταστημάτων σε όλη τη χώρα.
Η σουηδική H&M έχει παρουσία στην Ελλάδα από το 2007, με 33 καταστήματα σε 15 πόλεις. Ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας ένδυσης αγγίζει τα 184,6 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2023, έχοντας σημειώσει σημειώνοντας αύξηση κατά 0,96% σε σύγκριση με τη χρήση του 2022. Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 5.442.554 ευρώ έναντι 6.296.667 ευρώ, μείωση κατά 13,56%. Μετά από φόρους κατέγραψαν κέρδη 2.391.249 ευρώ έναντι 3.750.939 ευρώ το 2022, μειωμένα κατά 36,25%. Όσο για τη χρήση του 2024, ο Όμιλος εκτιμά ότι για την ελληνική αγορά τα πράγματα θα βελτιωθούν σε σχέση με το 2023.