financetrends.gr

Γυναίκες, υψηλόμισθοι και ηλικιωμένοι είναι περισσότερο πιθανό να παραγγείλουν απέξω κατά τη διάρκεια καύσωνα - Ποιες οι επιπτώσεις για το περιβάλλον

ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Δεν είναι σπάνιο τους θερινούς μήνες να ανακοινώνονται ειδικά μέτρα για την προστασία των πολιτών τις ημέρες που παρατηρούνται ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες. Ανάμεσα σε αυτά και η απαγόρευση – τις ώρες όπου το θερμόμετρο «χτυπάει» κόκκινο – του γνωστού μας delivery που έχει αποδειχθεί σωτήριο σε στιγμές αφόρητης πείνας ή απλώς όταν η διάθεση για μαγείρεμα μας εγκαταλείπει.

Και όμως, τα κύματα καύσωνα που πλέον καταγράφονται ολοένα περισσότερο στον πλανήτη έχουν ως αποτέλεσμα την τάση των πολιτών να προσαρμόζονται στα καιρικά φαινόμενα και να αλλάζουν τη συμπεριφορά τους.

Στις περιπτώσεις όπου δεν εξαγγέλλονται οδηγίες σχετικά με την παράδοση φαγητού, παρατηρείται σημαντική αύξηση των παραγγελιών ακόμα και όταν το θερμόμετρο αγγίζει ή ξεπερνά τους 40 βαθμούς Κελσίου.

Αυτό προκύπτει από έρευνα που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο Τσινγκχούα του Πεκίνου, το Τμήμα Γεωγραφίας του Βασιλικού Κολεγίου του Λονδίνου και τη Σχολή Γεωεπιστημών και Περιβαλλοντικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ και δημοσιεύθηκε στο Nature Cities.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από 100 κινεζικές περιοχές το διάστημα 2017-2023, διαπιστώνοντας ότι όταν η θερμοκρασία αυξανόταν, παράλληλα αυξάνονταν και οι παραγγελίες έτοιμου φαγητού.

Αναλυτικότερα, οι κλήσεις για μεσημεριανό γεύμα ξεπέρασαν το 12% όταν οι θερμοκρασίες κυμάνθηκαν στους 20-35 βαθμούς Κελσίου, ενώ έφτασαν το 21,4% τις ημέρες που καταγράφηκαν 40 βαθμοί Κελσίου.

Η συμπεριφορά αυτή, που παρατηρήθηκε κυρίως από γυναίκες, υψηλόμισθους και ηλικιωμένους, αποτελεί σύμφωνα με τους επιστήμονες μέρος μιας νέας στρατηγικής προσαρμογής των κατοίκων απέναντι στη ζέστη.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, αποκαλύπτονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στην εστίαση, καθώς οι διανομείς καλούνται να υπομείνουν καιρικές συνθήκες που ενέχουν κινδύνους για την υγεία τους. Γιατί μπορεί από τη μία κάποιοι να έχουν την πολυτέλεια να αποφεύγουν τη ζέστη και την ταλαιπωρία, αλλά για μία μερίδα ανθρώπων δεν υπάρχει άλλη επιλογή.

Ο επικεφαλής συντάκτης της μελέτης, Νταοπίνγκ Γουάνγκ, λέκτορας στο Τμήμα Γεωγραφίας του Βασιλικού Κολλεγίου, δήλωσε: «Τα αυξανόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή γίνονται πιο συχνά, φέρνοντας μαζί τους πραγματικές απειλές για την υγεία των ανθρώπων. Και, ως αποτέλεσμα, στις πόλεις, βλέπουμε αυτού του είδους τα καιρικά φαινόμενα να επιβάλλουν όρια στις υπαίθριες δραστηριότητες των κατοίκων».

Οι νέες υπηρεσίες παράδοσης φαγητού, συνέχισε ο Γουάνγκ, εξυπηρετούν πάνω από 500 εκατ. ανθρώπους στην Κίνα, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αποφύγουν την έκθεση στα φαινόμενα.

Ωστόσο, αυτοί που δεν την αποφεύγουν είναι οι διανομείς, στοιχείο που «αναδεικνύει μία σημαντική κοινωνική ανισότητα».

Με αφορμή την έκθεση, προκύπτει μία ευκαιρία να διερευνηθούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι διανομείς, καλώντας τους αρμοδίους να λάβουν μέτρα για τη στήριξη και προστασία της ομάδας αυτής.

«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να εξετάσουν μέτρα για την ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης στις υπηρεσίες και, ταυτόχρονα, να εφαρμόσουν μέτρα προστασίας για τους εργαζόμενους στη διανομή φαγητού», τονίζουν οι ειδικοί.

Ανάμεσα στις λύσεις που προτείνουν οι ερευνητές είναι τα επιδόματα, η ασφάλιση υγείας, η εκπαίδευση για τον περιορισμό των κινδύνων, η δυνατότητα παραμονής σε χώρους με κλιματισμό, καθώς και η χρήση drones. Στην προσπάθεια αυτή, σημαντική θα ήταν και συμβολή των ίδιων των καταναλωτών, οι οποίοι θα έπρεπε να αποφεύγουν την παραγγελία φαγητού όταν ο καιρός δεν το επιτρέπει. Αφού οι ίδιοι δυσκολεύονται να βγουν και να αντιμετωπίσουν τη ζέστη, τη βροχή ή το ψύχος, αντίστοιχα κι οι εργαζόμενοι θα αντιμετωπίσουν εμπόδια και είναι πιθανό να κινδυνεύσουν.

Ο Παν Χε, λέκτορας στη Σχολή Γεωεπιστημών και Περιβαλλοντικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ και εκ των συντακτών της έκθεσης, δήλωσε ότι οι καταναλωτές γλιτώνουν κατά μέσο όρο 3,6 ώρες περπάτημα ετησίως σε συνθήκες ακραίας ζέστης – άνω των 35 βαθμών Κελσίου – χρησιμοποιώντας την παράδοση φαγητού.

«Καθώς τα ακραία καιρικά φαινόμενα αυξάνονται στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, η μελέτη μας προσφέρει αποδείξεις ότι οι υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων μπορούν να συμβάλουν στον μετριασμό της έκθεσης στη ζέστη, ιδίως μεταξύ των ευάλωτων ομάδων», πρόσθεσε.

Κίνδυνοι και για το περιβάλλον

Η συχνή επιλογή φαγητού σε πακέτο, όμως, ενέχει κινδύνους και για τη φύση. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που προκύπτουν από τα καύσιμα των οχημάτων ή δικύκλων των διανομέων.

Στις ΗΠΑ η παράδοση πακέτων πραγματοποιείται συχνά με πετρελαιοκίνητα ή βενζινοκίνητα οχήματα και παλαιότερες μελέτες έχουν αποκαλύψει ότι για κάθε χιλιόμετρο που διανύεται με ένα από αυτά τα οχήματα, εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα περισσότερα από 400 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα.

Την ίδια ώρα, οι συσκευασίες τροφίμων, τα μαχαιροπίρουνα και ποτήρια μίας χρήσης, αν δεν απορριφθούν σωστά ή αν δεν ανακυκλωθούν εντείνουν το περιβαλλοντικό πρόβλημα των αποβλήτων, πολλά από τα οποία καταλήγουν στον ωκεανό επιδρώντας αρνητικά στα θαλάσσια είδη και το οικοσύστημα.

Διεθνής έρευνα που διενεργήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από επιστήμονες Πανεπιστημίων της Ινδονησίας και της Ιαπωνίας ανέλυσε 235 περιπτώσεις παράδοσης φαγητού, υπολογίζοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τις λοιπές περιβαλλοντικές προκλήσεις στην Τζακάρτα.

Οι ειδικοί σημείωσαν έντονη εξάρτηση των καταναλωτών από τις υπηρεσίες διανομής φαγητού που είχε ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και τη συμφόρηση κατά 1,4 φορές υψηλότερη από ό,τι χωρίς παράδοση.

Οι ειδικοί προτείνουν στρατηγικές για τον μετριασμό των αρνητικών επιπτώσεων της παράδοσης τροφίμων με βιώσιμες πρακτικές, όπως η χρήση ηλεκτρικών δικύκλων για τις παραδόσεις και την εφαρμογή τελών ώστε να αντισταθμιστούν οι επιπτώσεις.

Πηγή: newmoney.gr