financetrends.gr

Η UNICEF, στηλιτεύοντας αυτόν τον «παραγνωρισμένο» αντίκτυπο της κλιματικής κρίσης, επεσήμανε ότι τα ακραία μετεωρολογικά φαινόμενα -τυφώνες, καύσωνες, πλημμύρες και κυρίως η υπερβολική ζέστη διατάραξαν τη σχολική εκπαίδευση σχεδόν 250 εκατομμυρίων παιδιών σε όλο τον κόσμο το 2024, με τουλάχιστον 171 εκατομμύρια μαθητές και μαθήτριες να πλήττονται, ανάμεσά τους 118 εκατομμύρια μόνο τον Απρίλιο, ιδίως στο Μπανγκλαντές, στην Καμπότζη, στην Ινδία, στην Ταϊλάνδη και στις Φιλιππίνες.

«Τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα στις συνέπειες κρίσεων που συνδέονται με κρίσεις συνδεόμενες με τον καιρό, ιδίως με ισχυρότερους και πιο συχνούς καύσωνες, καταιγίδες, ξηρασίες και πλημμύρες, που είναι πιο έντονες και πιο συχνές», εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη, υπογράμμισε η επικεφαλής του Ταμείου των Ηνωμένων Εθνών για την Παιδική Ηλικία, η Κάθριν Ράσελ.

«Οι οργανισμοί των παιδιών είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι. Η θερμοκρασία τους αυξάνεται γρηγορότερα και κατεβαίνει πιο αργά, διότι η εφίδρωσή τους δεν είναι τόσο αποτελεσματική. Τα παιδιά δεν μπορούν να συγκεντρωθούν μέσα σε τάξεις που δεν τους προσφέρουν καμιά ανακούφιση από την ασφυκτική ζέστη και δεν μπορούν καν να πάνε σχολείο αν ο δρόμος έχει καλυφθεί από νερά ή αν το σχολείο τους έχει παρασυρθεί από χειμάρρους.»

Σύμφωνα με τη UNICEF λόγω των κλιματικών σοκ τάξεις παρέμειναν κλειστές, επιδιώχθηκε επίσπευση διακοπών, καθυστέρηση της επαναλειτουργίας, άλλαξαν ωράρια, μέχρι και σχολεία καταστράφηκαν: τουλάχιστον 242 εκατομμύρια παιδιά, από το νηπιαγωγείο ως το λύκειο —και πρόκειται για «συντηρητική» εκτίμηση, λόγω των κενών στα δεδομένα— σε 85 χώρες είδαν την περασμένη χρονιά τη μόρφωσή τους να διαταράσσεται ουσιαστικά.

Στις συγκεκριμένες χώρες η απογείωση των θερμοκρασιών προκάλεσε κινδύνους υπερθερμίας των παιδιών, ενώ χιλιάδες σχολεία χωρίς κλιματισμό έκλεισαν. Σημειώνεται ότι τον Σεπτέμβριο, μήνα όταν ανοίγουν τα σχολεία σε μεγάλο αριθμό χωρών, διακόπηκαν οι παραδόσεις σε 18 χώρες, ιδίως εξαιτίας του καταστροφικού τυφώνα Γιάγκι που έπληξε κράτη στην ανατολική Ασία και στον Ειρηνικό.

Η νότια Ασία ήταν η περιοχή του κόσμου όπου σημειώθηκαν τα περισσότερα προβλήματα στα σχολεία, επλήγησαν 128 εκατομμύρια παιδιά. Η Ινδία επηρεάστηκε περισσότερο από κάθε άλλη (54 εκατ., κυρίως εξαιτίας καυσώνων), με αμέσως επόμενο το Μπανγκλαντές (35 εκατ., κυρίως εξαιτίας καυσώνων).

Περίπου τα μισά παιδιά στον κόσμο —περίπου 1 δισεκ.— ζουν σε χώρες, με πολύ υψηλό κίνδυνο κλιματικών ή περιβαλλοντικών σοκ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της UNICEF σημειώνεται ότι αν οι εκπομπές αερίων συνεχιστούν με την ίδια ένταση, περίπου οκταπλάσια παιδιά θα έρχονται αντιμέτωπα με καύσωνες το 2050 σε σχέση με το 2000, 3,1 φορές περισσότερα σε ακραίες πλημμύρες και 1,7 φορές περισσότερα σε πυρκαγιές.

Η υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών για τα παιδιά ανησυχεί για τις παρατεταμένες διακοπές της λειτουργίας σχολείων, με τον κίνδυνο να παύσουν να πηγαίνουν στο σχολείο, ειδικά τα κορίτσια.

«Η κλιματική αλλαγή χειροτερεύει την παγκόσμια κρίση στη μόρφωση και απειλεί τη δυνατότητα των παιδιών να μάθουν. Σήμερα, κατά εκτιμήσεις, τα δυο τρίτα των παιδιών 10 ετών δεν μπορούν να διαβάσουν και να κατανοήσουν» απλό κείμενο, σημειώνεται σε έκθεσή της. «Οι κλιματικοί κίνδυνοι χειροτερεύουν αυτή την κατάσταση».

«Η εκπαίδευση είναι μια από τις υπηρεσίες που αντιμετωπίζουν συχνότερα διακοπές εξαιτίας των κλιματικών κινδύνων. Μολαταύτα, συχνά παραμελείται στις συζητήσεις παρά τον ρόλο της στην προετοιμασία των παιδιών για να προσαρμοστούν στις κλιματικές αλλαγές», επεσήμανε η Κάθριν Ράσελ, καταλήγοντας: «Το μέλλον των παιδιών πρέπει να βρίσκεται στην καρδιά όλων των σχεδίων και των ενεργειών όσον αφορά το κλίμα.»

Η UNICEF απευθύνει επίσης έκκληση να γίνουν επενδύσεις τόσο για την ανακαίνιση σχολικών αιθουσών, όσο και για την κατασκευή νέων, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν τα ακραία αυτά φαινόμενα και να αποφευχθούν οι καταστροφές σχολικών κτιρίων. Ιδίως στη Μοζαμβίκη, όπου ο κυκλώνας Σίντο τον Δεκέμβριο κατέστρεψε, εν μέρει ή ολοσχερώς, 1.126 τάξεις σε 250 σχολεία.