Θα δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να υποβάλουν τα δεδομένα τους και να λαμβάνουν προσφορές από πιστοποιημένες εταιρείες για έργα ενεργειακής αποδοτικότητας.

Γιώργος Φιντικάκης
g.fintikakis@euro2day.gr
Στα σκαρια βρίσκεται η νεα πλατφόρμα της ΡΑΑΕΥ με στόχο να διευκολύνει τους καταναλωτές στην επιλογή λύσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων και των κατοικιών τους.
Το αποκάλυψε ο πρόεδρος της Αρχης, Αθανάσιος Δαγουμας, μιλώντας στο podcast “Στην Πρίζα” του ΑΔΜΗΕ, λέγοντας ότι η νέα αυτή πλατφόρμα, θα ονομάζεται «Energy Efficiency Marketplace», θα βγει στον αερα συντομα και θα δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να υποβάλουν τα δεδομένα τους και να λαμβάνουν προσφορές από πιστοποιημένες εταιρείες για έργα ενεργειακής αποδοτικότητας.
Στη πράξη, η νέα αυτή έξυπνη πλατφόρμα θα μπορεί να προσφέρει πληροφόρηση για τις λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας που προσφέρονται στην αγορά, “πατωντας” στον υφιστάμενο οδηγό εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια και κατοικίες.
Στη βάση δηλαδή του μητρώου που έχει το ΥΠΕΝ σχετικά με τις εταιρείες «Energy Services Companies», οι οποίες και θα καλούνται να απαντήσουν με μια προσφορά σε αιτήματα που υποβάλουν μέσω της πλατφόρμας οι καταναλωτές.
Αν για παράδειγμα ένας καταναλωτής θέλει να προχωρήσει σε παρεμβάσεις εξοικονόμησης στην κατοικία του, μπορεί να υποβάλει σχετικό αίτημα στην εν λόγω πλατφόρμα, να δεχτεί προσφορές από τις εγγεγραμμένες εταιρείες και να επιλέξει την πιο συμφέρουσα για να προχωρήσει.
Η νεα πλατφόρμα έρχετα να προστεθεί στα αρκετά εργαλεία που έχει ήδη λανσάρει μέχρι σήμερα η ΡΑΑΕΥ, όπως το energycost.gr, που επιτρέπει στους χρήστες να συγκρίνουν εύκολα τα τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου, ο «Εικονικός Τόπος για τον Καταναλωτή», ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής και το Εργαλείο Συγκέντρωσης Τιμολογίων για την ηλεκτροκίνηση και την ηλεκτρική ενέργεια.
Τα μετρα της ΕΕ και η ουσία
Αναφερόμενος στο ευρύτερο ενεργειακο τοπίο, ο κ. Δαγούμας σημείωσε ότι το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε προσφατα η Κομισιόν δεν εμπεριέχει κινήσεις αμεσης μείωσης των τιμών στην ενέργεια. Σχολίασε ότι αν και οι Βρυξέλλες αναγνωρίζουν ότι υπάρχει ζήτημα στην Ευρώπη, εντούτοις για μια ακόμη φορά δεν δείχνουν την απαραίτητη τόλμη.
Στο θέμα της κοινοτικής προτροπής προς τις κυβερνήσεις να μειώσουν τους φόρους στην ενέργεια, ανέφερε ότι στη χώρα μας η φορολόγηση είναι ήδη χαμηλή. Αρα το οποιο περιθώριο μείωσης είναι μικρό, και επομένως ειδικα για την Ελλάδα, η κοινοτική πρόταση στερείται ουσίας.
Στο ίδιο μήκος κύματος πηρε θέση και για την έτερη κοινοτική προτροπή στις κυβερνήσεις για μείωση των τελών δικτύου.
Σήμερα, υπάρχει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 5 δισ. για την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου, όπως ειπε ο κ. Δαγούμας, άρα η δυνατότητα μείωσης των τελών δικτύου θα πρέπει να καλυφθεί είτε από κρατική χρηματοδότηση, είτε με επιβάρυνση των ίδιων των καταναλωτών.
Σχολιάζοντας την πορεία της ελληνικής πράσινης μετάβασης εκτίμησε ότι είμαστε ένα πολύ καλό παράδειγμα, όντας πλέον εξαγωγείς φθηνής ενέργειας απο ΑΠΕ και έχοντας κάνει σημαντικές επενδύσεις στα δίκτυα.
Τούτων δοθεντων, η μεγαλύτερη πλέον πρόκληση για τη χώρα είναι να φτάσει στο σημείο εκείνο όπου το εγχώριο ενεργειακο σύστημα δεν θα επηρεάζεται από τις διεθνείς εξελίξεις.
“Αυτό ήδη το έχουμε πετύχει, καθώς οι ΑΠΕ έχουν μειώσει την ευαλωτότητα. Όταν έρθει και η αποθήκευση τα επόμενα χρόνια, θα έχουμε από τα πιο πλήρη συστήματα πανευρωπαϊκά”, ανέφερε.
Η διαφάνεια, ο ανταγωνισμός και τα παράπονα
Στο ερώτημα κατά πόσο υπάρχει διαφάνεια στην ελληνική αγορά ενέργειας απάντησε ότι ελάχιστοι ρυθμιστές πανευρωπαϊκά έχουν τόσα πολλά στοιχεία στην ιστοσελίδα τους για τους καταναλωτές.
Επίσης έκανε ειδική αναφορά στον ανταγωνισμό τόσο στη χονδρική, όσο και στη λιανική, λέγοντας οτι ειναι οξυμενος, κάτι που αποτυπώνεται και στο εργαλείο σύγκρισης τιμών, όπως και στο πλήθος των τιμολογίων που προσφέρονται.
“Πρέπει να ενισχύσουμε την εύκολη αλλαγή προμηθευτή. Παραθέτουμε όλα τα προϊόντα, συνεργαζόμαστε με τη γενική γραμματεία ψηφιακών συστημάτων για να γίνεται πιο εύκολη αλλαγή μέσω του gov.gr”, όπως είπε.
Σημειωτέον ότι τα παράπονα των καταναλωτών σε σύγκριση με την περίοδο της κρίσης έχουν μειωθεί κατά 75%, ενώ ο Ενεργειακός Μεσολαβητής δίνει περαιτέρω δυνατότητες στον πολίτη.
Πηγή: euro2day.gr